Om föreningen

Brf Åkerrenen är en liten bostadsrättsförening i stadsdelen Fredentorp i Hässleholm. Husen byggdes 1950 och ombildades till en bostadsrättsförening 1986.

I föreningen ingår 13 st. tegelklädda hus med en egen liten trädgård på både fram- och baksida med bara fem minuters gångavstånd till centrum. 12 av husen är i tre plan och mitthuset är en lägenhet i ett plan med en gemensam tvättstuga och reglercentral för värme i källaren. Samtliga hus har ett tillhörande garage i en gemensam byggnad på baksidan av området.

1986 bildade man bostadsrättsföreningen Åkerrenen och samtliga hus fick en totalrenovering. 1997 renoverades också värmeanläggningen och man installerade fjärrvärme. 2004 bestämde föreningen sig för att asfaltera om hela garageplanen inklusive ny överbyggnad. 2017 har en stor del av regnvattenledningarna lagts om.

Två av våra medlemmar har bott kvar i området ända sedan föreningen bildades och genom åren har de flesta medlemmarna bott länge och trivts i området och i föreningen. Om man skall bo i en bostadsrätt så krävs det ett engagemang på fritiden, dels i föreningsarbetet men även med enkla göromål som städning och skötsel av gemensamma ytor, enklare målningsarbeten på föreningens byggnader osv. På så sätt håller man årsavgiften nere samtidigt som man skapar en god gemenskap i området.  Vill man inte delta i föreningsarbete och enkla gemensamma göromål (jobba ideellt) bör man välja en annan boendeform.

Stambyte genomfördes 2021.

.